Ik beloof je gouden bergen!
Meer klanten in drie weken.
Omzetverdubbeling binnen een kwartaal.
Draai je eerste 100k in 3 maanden.
Een strategie die altijd werkt.
Eindelijk financiële vrijheid.
Klinkt goed, toch?
Misschien ben je zelfs al een beetje opgelucht terwijl je dit leest. Eindelijk iemand die weet hoe het moet. Iemand die jou het pad kan wijzen naar succes... snel, helder, simpel. Geen gedoe meer met twijfelen over je prijs, je aanbod of of je wel goed genoeg bent. Gewoon volgen, doen wat ik zeg, en dan komt het vanzelf goed.
Ik zie ze vaak langskomen op Instagram en LinkedIn. Berichten van coaches die beloven dat er een formule bestaat voor moeiteloos succes. Dat je alleen maar hun formule hoeft te volgen en het geld komt vanzelf.
Waarom we zó graag willen geloven
Ik snap het. Echt. Als je net begonnen bent met ondernemen, of al even bezig bent en het nog niet echt van de grond komt, dan is het verleidelijk. De beloften van marketingcoaches, funnelgoeroes en contentstrategen zijn zó mooi verpakt, zó overtuigend gebracht, dat je bijna niet anders kúnt dan denken: misschien werkt het deze keer wél. Dan voelt zo’n belofte als een reddingsboei.
Want ergens raakt het precies wat we willen: duidelijkheid, voorspelbaarheid, houvast. Het verlangen naar controle. Ondernemen is onzeker en die onzekerheid willen we opvullen met zekerheid. Het liefst verpakt in een perfect plan en met een garantie op succes.
Verleiden en verlangen
De marketing achter dit soort beloftes is psychologisch slim opgebouwd. We zijn als mens gevoelig voor urgentie, voor FOMO, voor het idee dat we iets mislopen als we niet nú instappen. En natuurlijk willen we graag geloven dat het eenvoudiger kan. Dat er een shortcut is. Zeker als je werk zoveel waarde heeft, maar het financieel nog niet stroomt. Dat verlangen maakt je kwetsbaar.
Veel ondernemers investeren in die dure cursussen van bekende of zelfbenoemde goeroes, maar zodra de cursus voorbij is, blijven ze achter met vragen als: “Hoe pas ik dit toe op míjn situatie?”, “Wat als het toch niet lukt?”, “Waar moet ik überhaupt beginnen?” of “Hoe hou ik overzicht in alles wat op me afkomt?”
Want als het niet lukt, ligt het ineens aan jou. Dan ben jij ‘nog niet zichtbaar genoeg’, ‘niet consistent genoeg’, ‘niet in alignment’. Terwijl het probleem misschien wel is dat het model gewoon niet bij je past. Of dat het fundament nog ontbreekt.
Wat vaak écht ontbreekt, is een praktische vertaling naar de realiteit van jouw onderneming. Geen theorie of hype, maar houvast, structuur en concrete stappen. Dáár zit het verschil.
Ondernemen vraagt iets anders
Wat ik zie, is dat veel betekenisvolle ondernemers (coaches, therapeuten, creatieve makers) hun missie helder hebben, maar verdwalen zodra het over geld, klanten of zichtbaarheid gaat. Dan raken ze uit verbinding met zichzelf en proberen ze iets na te doen wat voor een ander werkte. Met frustratie tot gevolg.
Er is niks mis met marketing, integendeel. Maar marketing werkt niet los van wie jij bent als ondernemer. En het werkt al helemaal niet als je simpelweg een strategie kopieert die niet past bij jou, je waarden, je doelgroep of je fase van ondernemerschap. Dan krijg je een buitenkant die misschien goed oogt, maar van binnen wringt.
Wat werkt dan wel?
Als iemand gouden bergen belooft, loop dan weg! Ik geloof daar niet in. Niet in snelle winst. Niet in formules die altijd werken. Niet in trucjes die voor elke ondernemer toepasbaar zijn.
Ik werk graag met ondernemers die ergens voor staan, die een verhaal hebben. Die hun vak verstaan, maar zich verliezen in de ruis van hoe het allemaal zou moeten. Belangrijk is om eerst te weten: wie ben ik, wat wil ik echt bieden, en aan wie? Wat maakt mijn aanpak uniek? Wat heb ik te geven, en wat heb ik daarvoor nodig? En het vraagt wat van je. Dat je durft te kijken naar je geldstromen. Naar je prijs. Naar je grenzen. Dat je durft te oefenen met zichtbaar zijn, met je verhaal vertellen. Dat je je eigen ritme vindt. En soms: dat je opnieuw begint.
Belangrijk is dat je echte handvatten krijgt die je overzicht geven een specifieke zakelijke uitdaging aan te pakken en die je direct praktisch kunt toepassen. Belangrijk is dat wanneer het niet lukt, je kan terugvallen op iemand die je kan bijsturen, waar je even mee kunt sparren.
Dat is geen sexy antwoord. Het verkoopt minder goed dan een quick fix. Maar het werkt wel.
Wat ik bied
Geen gladde praatjes. Geen gouden beloftes. Geen vage modellen. Wél praktische modules die jou als ondernemer helpt met wat je écht nodig hebt:
- Een juiste prijs bepalen voor jouw diensten
- Hoe moet je als ondernemer omgaan met onzekerheid en perfectionisme
- Hoe en waar vind je de juiste klanten
- Het neerzetten van een stevige praktijk en hoe je financieel sterk staat
- Hoe pitch je jezelf bij een klant of tijdens een beurs
- En meer...
Ik heb 15 modules geschreven voor betekenisvolle ondernemers die geen langdurige dure trajecten willen starten, maar naar een oplossing zoeken voor een specifieke zakelijke uitdaging en dit praktisch uit te voeren.
De modules bevatten naast een heldere uitleg ook opdrachten, reflectievragen en, als je wilt, persoonlijke begeleiding om het fundamenteel anders te gaan doen.
Op mijn website vind je alle modules van Level ZinZicht opgedeeld in zakelijke, klantgerichte en persoonlijke ontwikkeling. Geen gouden bergen, wel realistische groei
Wil je reageren op deze blog of herken je je hierin? Ik hoor graag van je.
René